Thursday, July 4, 2019

Helena Dias Sardenberg visited Inson Wongsam: National Artist :Lamphun THAILAND .












อุทยานธรรมะและหอศิลป์ อินสนธิ์ วงศ์สาม

พิพิธภัณฑ์ในตำบล บ้านแป้น
ที่อยู่: 109/2 หมู่ 1 บ้านป่าซางน้อย, ตำบลบ้านแป้น อำเภอเมือง จังหวัดลำพูน, 51000
โทรศัพท์: 080 789 5098


 Helena Dias Sardenberg @Inson Wongsam: National Artist 


From about 1962, during his brief stay in Greece on his way to Italy, Inson Wongsam experimented with abstraction, which from that era would never give up again.
In this last production, in particular those works produced with the use of the heel, his symbolic forms acquire an even more paradigmatic value, imposing pure, archetypal geometric figures, a process that seems to reach its widest degree of universality. These simulacral paintings stand as "cryptograms of the self", primordial or primary images that for Carl Gustav Jung are capable of speaking with a thousand voices, capable of linking one's personal destiny to the collective destiny. 
His use of color, on the other hand, is equally alchemical and explosive, meant to give shape to bright internal epiphanies, pre (or post) verbal illuminations.





His daily art practice, like the one of praying which however anticipates all of his gestures, places him among the international forerunners and leaders of an art intimately connected to spiritual life. Art represents in fact for Inson Wongsam a form of meditation which has indeed a therapeutic and ethical function, certainly becoming a long life elixir.
From curator essay: The two fundamental souls of this artist, the abstract and the traditional, the global and the local, the western and the oriental, the religious and the artistic, the metropolitan and the ascetic ones, his position among past, future and meta-temporality, coexist live until today. His two-faced being (sibylline vate in poetry and unbridled lover of pleasures, besides) is also expressed in his ubiquity, simultaneously, consciously, and therefore necessarily we would say, inside and outside the system, in sync and dissonance with time.































          Inson Wongsam @ Professor Pongdej Chaiyakut 




Inson Wongsam : National Artist 


He is highly estimated in Thailand and beyond, Inson Wongsam is considered a legendary artist from his journey on a Lambretta that began in 1962, which brought him from Bangkok to Italy, in order to visit the places of origin of another fundamental figure for the Thai culture, the one who first spread a contemporary knowledge and method in making art, Corrado Feroci (Silpa Bhirasri, 1892 - 1962). 
The bond that tightens Inson Wongsam to Italy is therefore very strong, which, among others, continues in 2015 through the meeting in Thailand with curator Veronica Caciolli, who first invited him to participate in her group show One Too Many at Ne'-Na Contemporary Art Space in Mae Rim and then in 2017 in Florence (hometown of both the curator and Silpa Bhirasri), for a tribute dedicated to him by the Florentine Academy of Fine Arts, where Silpa had formed and from which he obtained the educational model for the establishment of Silpakorn University. 
Since 1962, Inson Wongsam will return to Thailand only in 1974, having crossed more than ten countries, three continents and settled down in Paris and in the United States. Exhausted by the Western way of life, he will make another of his radical gestures, taking refuge in solitude in the Lamphun forest, living modestly as a farmer.
It will be a subsequent meeting with another important figure, the English artist Venetia Walkey, to bring him back to society and his art world, with whom in 2000 he will constitute the Dhamma Park, an inspiring center of art, meditation, peace and ecology where he still resides

From his beginnings in the late fifties, the artist's production has been incessant and multimedia: master in woodcut, he has parallel produced bronze sculptures, jewels, paintings, drawings, chiselled wood panels, carvings and poems.







                  อินสนธิ์ วงค์สาม : ศิลปินแห่งชาติ

ท่านได้รับความชื่นชมเป็นอย่างสูงจากชาวไทยและต่างประเทศ อินสนธิ์ วงค์สามได้รับการยกย่องว่าเป็นศิลปินระดับตำนานจากการเดินทางของเขากับจักรยานยนต์คู่ใจแลมเบรตต้าเริ่มขึ้นเมื่อปีพ. ศ. 2505 ที่ทำให้เขาเดินทางจากกรุงเทพมหานครไปยังประเทศอิตาลีเพื่อเยี่ยมเยือนสถานที่เป็นบ้านเกิดของปูชนียบุคคลผู้หนึ่งที่ทำงานเพื่อวัฒนธรรมไทย และเป็นบุคคลแรกๆ ที่เผยแพร่ความรู้และวิธีการผลิตงานศิลปะร่วมสมัย คนผู้นั้นก็คือศาสตราจารย์ศิลป์ พีระศรี (โคราโด้ เฟโรซี่ Corrado Feroci พ.ศ. 2435-2505)





ความผูกพันที่ระหว่างอินสนธิ์ วงศ์สามกับประเทศอิตาลีจึงมีความแน่นแฟ้นมากซึ่งต่อไปในปีค.ศ. 2015 ผ่านการประชุมในประเทศไทยกับภัณฑารักษ์ชาวอิตาเลียน เวโรนิก้า คาซิโอลลี่ Veronica Caciolli ผู้ซึ่งเป็นคนแรกที่เชิญอินสนธิ์เข้าร่วมในการแสดงศิลปะกลุ่ม One Too Many ที่ Ne'-Na Contemporary Art Space ในอำเภอแม่ริม และแล้วในปีพ. ศ. 2560 ในเมืองฟลอเรนซ์ (บ้านเกิดของภัณฑารักษ์และ ศาสตราจารย์ศิลป์ พีระศรี) เพื่อเป็นเกียรติแก่ศาสตราจารย์ศิลป์ พีระศรี โดยสถาบันวิจิตรศิลป์ฟลอเรนซ์ทิน ซึ่งเป็นสถานศึกษาของศาสตราจารย์ศิลป์ พีระศรี ที่ท่านใช้เป็นแบบแผนการศึกษาและการจัดตั้งมหาวิทยาลัยศิลปากร






ตั้งแต่ปี พ.ศ. 2505 อินสนธิ์ วงศ์สาม เดินทางกลับมายังประเทศไทยในปีพ. ศ. 2517 เท่านั้น หลังจากเดินทางข้ามประเทศมากกว่าสิบประเทศ สามทวีป และตั้งรกรากที่ปารีสและในสหรัฐอเมริกา ด้วยความเหน็ดเหนื่อยกับวิถีชีวิตแบบตะวันตกทำให้เขาทำการตัดสินใจไปอาศัยในป่าในจังหวัดลำพูนอีกครั้งโดยใช้ชีวิตเรียบง่ายในฐานะชาวนา

จะมีการการพบกันอีกครั้งหนึ่งกับบุคคลสำคัญอีกท่านหนึ่งคือเวเนเทีย วอล์กกี้ ศิลปินชาวอังกฤษเพื่อพาเขากลับไปสู่สังคมและโลกศิลปะของเขาซึ่งในปีพ. ศ. 2543 เขาเจะป็นศูนย์กลางของอุทยานธรรมมะที่เป็นศูนย์รวมของศิลปะ สมาธิ ความสงบสุข และระบบนิเวศน์ ที่เขายังคงพักอาศัยอยู่ที่นั้น

จากจุดเริ่มต้นของเขาในช่วงอายุห้าสิบ การผลิตผลงานของศิลปินมีความต่อเนื่องออกมาในรูปแบบในสื่อต่างๆ ผู้มีฝีมือในงานแกะไม้ งานที่มีความโดเด่นเท่าเทียมกันคือประติมากรรมสำริด อัญมณี ภาพวาด งานแผ่นไม้ ไม้แกะสลัก และบทกวี







จากปี พ.ศ. 2505 ในช่วงพักสั้น ๆ ในกรีซระหว่างเดินทางไปอิตาลี อินสนธิ์ วงศ์สาม ทดลองทำงานแนวสิ่งที่เป็นนามธรรมซึ่งจากยุคนั้นจะไม่มีวันยอมล้มเลิกอีกต่อไป

ในการผลิตครั้งล่าสุดนี้สะท้อนให้เห็นถึงประสบการณ์จากทางด้านตะวันตกของเขาโดยเฉพาะอย่างยิ่งการแสดงออกทางนามธรรมของชาวอเมริกันที่โดดเด่นเป็นสำคัญนับตั้งแต่แจ็กสัน พอลล็อก (Jackson Pollock) ไปจนถึงมาร์ค ร๊อทโก้ (Mark Rothko) แต่ในผลงานส่วนบุคคลของเขาโดยเฉพาะอย่างยิ่งที่ผลิตด้วยการใช้ส้นเท้า รูปแบบสัญลักษณ์เฉพาะตัวของเขาได้รับคุณค่ายิ่งขึ้นกระบวนทัศน์การใช้ตัวเลขทางเรขาคณิตบริสุทธิ์หลักและตามแบบฉบับกระบวนการที่ดูเหมือนว่าจะเอื้อมถึงระดับที่กว้างใหญ่ที่สุดของความเป็นสากลและความแปลกประหลาด


ภาพวาดจำลองที่ทำด้วยมือและนิ้วมือยังคงรักษาพลังงานทั้งหมดของการท่าทาง พวกเขาดูเหมือนจะรับรองการมีอยู่ของมนุษย์ เส้นทางการเดินในชีวิตนี้ ร่องรอย เช่นเดียวกับถ้ำยุคก่อนประวัติศาสตร์ที่เก่าแก่ที่สุด

การใช้สีของเขา ในด้านตรงกันข้ามมีเท่าเทียมกันในเรื่องของการเล่นแร่แปรธาติและเกิดการระเบิดขึ้นซึ่งหมายถึงการให้รูปทรงเรขาคณิตภายในที่สดใสก่อนการแสดง (หรือช่วงการการแสดง) การส่องสว่างทางวาจาเช่นเดียวกันกับความสับสนอลหม่านพื้นฐานที่เกิดขึ้นจากความสับสนวุ่นวายแบบดั้งเดิมและความสับสนยุ่งเหยิง


การปฏิบัติในชีวิตประจำวันของเขาเช่นเดียวกับการสวดมนต์ซึ่งคาดการณ์ท่าทางทุกอย่างทำให้เขาเป็นหนึ่งในผู้นำระดับนานาชาติและผู้บุกเบิกศิลปะที่เชื่อมต่ออย่างใกล้ชิดกับชีวิตฝ่ายวิญญาณ ศิลปะแสดงถึงความจริงสำหรับ อินสนธิ์ วงศ์สาม รูปแบบของการทำสมาธิซึ่งมีหน้าที่ในด้านการบำบัดรักษาและจริยธรรมอย่างแท้จริงกลายเป็นยาอายุวัฒนะที่ยาวนาน เข้าสู่ระบบศิลปะหรือสังคมโดยไม่ใส่ใจในการเข้าและออกจากร่างกายในฐานะที่เป็นจิตวิญญาณที่เป็นอิสระ มีความลึกลับ มีการสลับกันไปอย่างกลมกลืนและความไม่สอดคล้องกับเวลา








































































































No comments:

Post a Comment

Besame Mucho